prof.dr. S.J.C. Hemels - NTFR2014-415
‘But I don't want to go among mad people,’ Alice remarked. ‘Oh,
you can't help that,’ said the Cat: ‘we're all mad here. I'm mad. You're
mad.’ ‘How do you know I'm mad?’ said Alice. ‘You must be,’ said the
Cat, ‘or you wouldn't have come here.’
Uit de Fiscale Monitor 2013
blijkt dat slechts 1% van de zogenoemde Fiscaal Dienstverleners de
BelastingTelefoon als eerste noemt wanneer naar hun voorkeursbron van
informatie wordt gevraagd.
Toch maakt, zo blijkt uit dezelfde monitor, 32% van de Fiscaal
Dienstverleners gebruik van de BelastingTelefoon. De iets meer dan 100
Fiscaal Dienstverleners die aan het onderzoek deelnamen, belden in het
onderzochte jaar gemiddeld maar liefst 36,5 keer met de
BelastingTelefoon (alleen de toeslagenintermediairs hadden vaker
contact).
Tegelijkertijd geven de Fiscaal Dienstverleners de BelastingTelefoon de
laagste waardering van alle onderzochte groepen: 30% is zeer ontevreden
tot ontevreden, 38% is neutraal, 27% is tevreden en slechts 5% van de
Fiscaal Dienstverleners is zeer tevreden over de BelastingTelefoon.
Ook beoordelen Fiscaal Dienstverleners de deskundigheid van de
medewerkers van de BelastingTelefoon als laagste: 29% kwalificeert ze
als (zeer) ondeskundig, 37% is neutraal, 27% vindt de medewerkers
deskundig en slechts 7% vindt ze zeer deskundig.
Dit wordt ook bevestigd door het feit dat Fiscaal Dienstverleners het
minst vaak meteen tijdens het gesprek antwoord hebben gekregen op hun
vraag (45%, terwijl dit voor particulieren, ondernemers en
toeslaggerechtigden op of boven de 70% ligt).
In een in 2011 uitgevoerd onderzoek, concludeerde ook de
Consumentenbond dat de kwaliteit van de BelastingTelefoon voor
verbetering vatbaar was: de antwoorden op de vijftig vragen die de
Consumentenbond stelde, waren grotendeels fout of incompleet. Slechts
zeventien antwoorden waren correct: ‘Zelfs op eenvoudige vragen als 'ik
wil bezwaar aantekenen tegen een aanslag, krijg ik dan automatisch ook
uitstel van betaling?' kwamen onvolledige antwoorden.’
No comments:
Post a Comment