NTFR 2012-2514 - mr. A.J.M. Arends De ontwikkelingen rond het
eigenwoningregime volgen elkaar deze weken in snel tempo op. Op het
moment dat u dit leest weet u waarschijnlijk al weer meer dan waarvan ik
tijdens het schrijven van deze Opinie ben uitgegaan. In het op
Prinsjesdag ingediende wetsvoorselwordt voor nieuwe eigenwoningschulden vanaf 1 januari 2013 een
verplichte aflossing volgens een annuïtair of lineair schema
geïntroduceerd. Het regeerakkoord tussen VVD en PvdA voegt daaraan vanaf
2014 toe een geleidelijke vermindering van het maximum tarief waartegen
de rente over de eigenwoningschuld kan worden afgetrokken met een half
procent per jaar tot het tarief van de derde schijf is bereikt (38%).
Deze beperking geldt voor zowel bestaande als nieuwe gevallen en wordt
gecompenseerd door een verlaging van het toptarief en een verlenging van
de derde schijf. Tussen Prinsjesdag en het regeerakkoord bracht de NOB
op het wetsvoorstel een zeer kritisch commentaar uit. Kort daarop gevolgd door de publicatie van het interim-rapport
van de Commissie-Van Dijkhuizen zodat de onderhandelende partijen
hiervan nog kennis zouden kunnen
nemen. Deze commissie heeft geadviseerd voor bestaande en nieuwe
hypotheken geen verplichte aflossing voor te schrijven maar de
aftrekbaarheid van de rente forfaitair te maximeren volgens een
annuïtair schema en tegen het door hen geadviseerde tarief van 37%.
Onder invloed van kritiek op het wetsvoorstel uit de Tweede Kamer heeft
de staatssecretaris duidelijk gemaakt geen fundamenteel tegenstander te
zijn van een forfaitaire aflossingsvariant zoals o.a. door de
Commissie-Van Dijkhuizen is bepleit. Keuze voor een forfaitaire aflossingsvariant betekent wel dat dit niet
per 1 januari 2013 kan worden ingevoerd. De NOB heeft in een reactie
hierop ervoor gepleit te accepteren dat een dergelijke regeling niet per
1 januari 2013 in werking kan treden en het wetsvoorstel in te trekken.
Daardoor ontstaat ruimte om 2013 te gebruiken om een goed doordacht
voorstel te maken dat voor jaren rust kan brengen op de woningmarkt
zodat het vertrouwen weer terugkeert. Ik onderschrijf dit voorstel van de NOB van harte. De keuze voor een
forfaitaire aflossingsvariant maakt bovendien de weg vrij om dit ook op
bestaande gevallen van toepassing te laten zijn omdat in die variant
niet verplicht hoeft te worden afgelost. Alleen het leenbedrag waarover
renteaftrek wordt genoten neemt jaarlijks forfaitair af. Om deze variant
voor de VVD acceptabel te maken moet ook de hiermee te realiseren
belastingopbrengst naar de belastingbetaler worden teruggesluisd. Met
een regeling die ook wat de forfaitaire aflossing betreft alleen
betrekking heeft op nieuwe gevallen, ontstaat een situatie die mijns
inziens niet voldoet aan de door de NOB geschetste randvoorwaarden voor
rust op de woningmarkt gedurende vele jaren. Alsdan blijft boven de
woningmarkt hangen of op enig moment een toekomstige regering dat
systeem ook voor bestaande gevallen invoert om af te zijn van het naast
elkaar bestaan van twee systemen. Op het moment dat u dit leest zou het
zeer wel al zo kunnen zijn dat duidelijk is of het wetsvoorstel wordt
ingetrokken en voor een forfaitaire aflossingsvariant wordt gekozen.
No comments:
Post a Comment