In deze Opinie zal ik ingaan op nut en noodzaak van de nieuwe vitaliteitsregeling afgezet tegen de huidige levensloopregeling.
was aangekondigd, is in het Belastingplan 2010 in wetgeving uitgewerkt.
De regeling beoogt de opvolger te zijn van de levensloopregeling die
nog maar sinds 1 januari 2006 bestaat maar na evaluatie
volgens de wetgever niet aan het beoogde doel ervan voldoet. De
levensloopregeling op haar beurt was de opvolger van de
verlofspaarregeling die in de levensloopregeling is opgegaan. Bij de
evaluatie van de levensloopregeling is gebleken dat de regeling vooral
wordt gebruikt om te sparen om eerder geheel of gedeeltelijk te kunnen
stoppen met werk in plaats van, zoals de wetgever het destijds
uitdrukte, om de druk in het spitsuur van het leven van werknemers te
kunnen verminderen. Dat spitsuur ligt op een (veel) jongere leeftijd en
zou dus vooral een jongere generatie werknemers hebben moeten verleiden
van de levensloopregeling gebruik te maken. In plaats daarvan maken
vooral oudere werknemers van de regeling gebruik als alternatief voor de
per 1 januari 2006 afgeschafte prepensioenregeling. Dat effect is
strijdig met het kabinetsbeleid om werknemers te bewegen langer door te
werken en heeft de wetgever ertoe gebracht de levensloopregeling per 1
januari 2012 af te schaffen. Nu moet dat afschaffen met een korrel zout
worden genomen gelet op het overgangsrecht waarop ik nog terugkom, maar
feit is dat de mogelijkheid belastingvrij in de spaarloonregeling in te
leggen per 1 januari 2012 wordt stopgezet en dat een jaar later de
vitaliteitsregeling wordt ingevoerd. Zal de vitaliteitsregeling nu
wel een succes worden? De wetgever heeft hoge verwachtingen gelet op het
verwachte aantal deelnemers van circa 1 miljoen werkenden.
No comments:
Post a Comment