Maandblad Belasting Beschouwingen 2013/01 - Prof.mr.dr. A.C.G.A.C. de Graaf
Voor de financiering van
overheidsuitgaven heffen landen belastingen. Belangrijke belastingen qua
opbrengst zijn voor overheden de inkomsten- en de
vennootschapsbelasting. De hoogte van de belastingopbrengst wordt
primair bepaald door twee factoren: de breedte van de grondslag en de
hoogte van het tarief. In de vaststelling van de breedte van de
grondslag en de hoogte van het tarief zijn landen soeverein. Omdat
grondslagen en tarieven tussen landen verschillen, ontstaan mismatches
wanneer landsgrenzen worden overschreden. Deze mismatches leiden tot
situaties van dubbele heffing, maar ook tot geen of nagenoeg geen
heffing. De dubbele heffing trachten staten ongedaan te maken door
eenzijdig geheel of gedeeltelijk van heffing af te zien dan wel door
onderling in een verdrag af te spreken aan welke staat het heffingsrecht
toekomt. Voor de verdelingswijze maken landen in hoge mate gebruik van
de door de OESO en de VN ontwikkelde modelverdragen. Inmiddels bestaat
wereldwijd een netwerk van meer dan 2.500 belastingverdragen dat beoogt
deze dubbele belasting weg te nemen. In de andere mismatch-situatie
worden de verschillen tussen de belastinggrondslagen en -tarieven van
landen opgezocht om daarvan profijt te hebben. Deze bijdrage staat in
het teken van deze tweede situatie. Voor zowel zeer vermogende
particulieren, die ik hierna zal aanduiden als ZVP’ers, als
multinationals beschrijf ik hoe zij inspelen op de verschillen in de
belastingwetgeving van landen om hun belastingdruk te minimaliseren. In
§ 2 zal ik daartoe allereerst aandacht schenken aan excessieve
gedragingen van ZVP’ers. Vervolgens is § 3 gewijd aan excessieve
gedragingen van multinationals. § 4 sluit deze bijdrage af met de oproep
aan landen en internationale organisaties om deze gedragingen door
internationale afspraken te neutraliseren.
No comments:
Post a Comment